SEMLOR

10 Feb

semla

Idag är det fettisdagen, semlemaraton för vissa, vilket innebär att man ska se hur många semlor man lyckas få i sig under 24 timmar. Så köp semlor eller baka egna. Jag brukar använda mig av Leila Lindholms recept på semlor, som jag modifierar lite efter eget tycke och smak.

Semlor
ca 20 st normalstora

Vetedeg

  • 1 msk kardemumma
  • 3dl mjölk
  • 50 färsk jäst
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 1/2 tsk salt
  • 150 g mjukt smör
  • 1 ägg
  • 11-12 dl vetemjöl’

Fyllning

  • ca 400 g mandelmassa
  • 3 dl ovispad grädde eller mjölk
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 8dl vispgrädde
  • Florsocker till garnering

1. Värm kardemumma med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader.

2. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölk, socker, salt, smör och ägg. Tillsätt mjöl och arbeta samman till en smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk ca 45-60 min.

3. Dela degen i bitar och forma till runda bullar. Lägg bullarna på bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 30 min.

4. Sätt ugnen på 200 grader.

5. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Låt svalna.

6. Skär av toppen  på bullarna och gröp ur innanmätet.

7. Mixa innanmätet, vaniljsocker, mandelmassa och ovispad grädde till en krämig massa.

8. Vispa grädde.

9. Fyll semlorna med den krämiga massan, spritsa grädde ovanpå. Lägg på locket. Pudra med florsocker.

2 Responses to “SEMLOR”

  1. Ella March 10, 2013 at 00:39 #

    Hejhej! Vad många härliga saker du bakar! Mums!

    • Mina July 31, 2013 at 18:36 #

      Tack Ella! :)

Leave a Reply

Min Goda Sida

Baka ska vara enkelt och roligt

Baka ska vara enkelt och roligt

made by mary

Baka ska vara enkelt och roligt

Matgeek

Matgeek - Eftersom allt är gott

Bakverket

En bakfantasts beprövade recept

Sockerrus - The Sweet Blog

Sockerrus - The Sweet Blog

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

