Pita med fårost och spenat – Fårostpaj med spenat

16 Mar

 

Pita kan ätas som frukost med naturell yoghurt/ filmjölk eller som mellanmål. Det finns lika många recept och former på pita som det finns kvinnor i f.d. Jugoslavien. Därmed kan man aldrig misslyckas med utseendet eller smaken :)

Jag älskar pita som man gör den i f.d. Jugoslavien. I Sverige kallar man det för matpaj eller bara paj. Pita görs av degblad och valfri fyllning. Fyllningen kan bestå av spenat/fårost, köttfärs, bara fårost…. variationerna är oändliga. Det är bara fantasin som sätter gränserna eller magen. En av mina favoriter är pita med spenat och fårost och därför bjuder jag er på detta recept-

Pita med spenat och fårost

1 paket degblad
300g fårost
1 påse färsk spenat
2ägg
naturell yoghurt
salt/peppar

Smula fårosten och rör lätt ihop med ägg, yoghurt, salt och peppar. Stek spenaten i lite olja och krydda med salt och peppar. Låt spenaten kallna lite. Rör ihop ostblandningen med spenaten. Rulla ut degbladen och lägg på ost/spenatblandningen. Rulla ihop degbladet och placera i en ugnssäker form eller plåt med bakplåtspapper, beroende på formen på din pita. Jag använde mig av en rund med en diameter på 24cm. Grädda i ugnen 200°C i ca 20 minuter. Tiden är väldigt ungefärlig. Jag brukar ha min lite längre eftersom jag älskar knaprig yta, blir så mycket godare :)

Leave a Reply

Min Goda Sida

Baka ska vara enkelt och roligt

What Katie Ate

Baka ska vara enkelt och roligt

MADE BY MARY

Baka ska vara enkelt och roligt

Matgeek

Matgeek - Eftersom allt är gott

Bakverket

En bakfantasts beprövade recept

http://sockerrus.se/

Baka ska vara enkelt och roligt

