Vaniljbullar to die for

9 Aug

 

Leila Lindholm är helt fantastisk när det kommer till bakning. Jag älskar hur hennes kök ser ut, alla fynden hon hittar på loppis och hennes alltid underbara kläder. Så det kommer bli en hel del Leila-inspirerade recept på den här bloggen.

Först när jag såg vaniljbullarna i “a piece of cake” av Leila Lindholm tänkte jag att det här ser alldeles för jobbigt ut, men eftersom det är min mans favoritbullar bestämde jag mig för att ge det ett försök. Jag lovar er att det är värt varenda jäsning när man ser hur underbara och otroligt goda dessa vaniljbullar blir :) I detta receptet gör man egen vaniljkräm. Jag säger bara så här, har man en gång gjort egen vaniljkräm vill man aldrig mer köpa snabb vaniljsås!!

Vaniljbullar
1 msk svarta kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g jäst
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 st ägg
1.2 l vetemjöl

Vaniljkräm
5 dl mjölk
1 stång vanilj
1.5 dl strösocker
7 st äggulor
1.5 dl maizenamjöl
50 g mjukt smör

Börja med att göra vaniljkrämen. Dela vaniljstången på längden med en vass kniv och skrapa ur fröna. Lägg både skal och frön i en kastrull tillsammans med mjölken. Koka upp.  Vispa strösocker, äggulor och maizena luftigt med elvisp. Slå över den heta mjölken under vispning. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp försiktigt under vispning. Det får inte koka! Så fort blandningen börjar tjockna, häll snabbt över i en kall skål. Tillsätt smöret, låt smälta och kyl krämen i isbad eller kyl.

Bulldegen
Värm mjölken tillsammans med kardemumma tills den är ljummen, 37°C. Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölken, strösocker, salt, tärnat smör och ägg. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen under bakduk till dubbel storlek, ca 40 min. Sätt ugnen på 225 grader.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Dela den i 16 bitar och runddriv bitarna till runda bullar. Lägg dem med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. Platta till bullarna lite och jäs till dubbel storlek under duk, cirka 40 minuter. Fyll vaniljkrämen i en spritspåse, sätt spritsen i varje bulle och fyll med lite kräm. Grädda bullarna gyllene, i cirka 7-8 minuter och låt sedan svalna något. Pensla dem sedan med smält smör och rulla dem i strösocker, utan att det hamnar socker på vaniljklicken.

Leave a Reply

Min Goda Sida

Baka ska vara enkelt och roligt

What Katie Ate

Baka ska vara enkelt och roligt

MADE BY MARY

Baka ska vara enkelt och roligt

Matgeek

Matgeek - Eftersom allt är gott

Bakverket

En bakfantasts beprövade recept

http://sockerrus.se/

Baka ska vara enkelt och roligt

