Chocolate crackles

27 Oct

Chokladdoften sprider sig i vår lägenhet, den träffar mitt luktsinne och frisläpper endorfiner som gör mig glad och lycklig. Choklad är verkligen som en drog! Hur man inte kan älska choklad, är och kommer alltid att vara en mysterium för mig :) Så idag bjuder jag på chocolate crackles. Jag måste säga att smeten till dessa charmiga chokladkakor är såå god att det var ett under att jag inte åt upp allt.

Chocolate crackles
ca 20 st

100 g mörk choklad
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 nypa flingsalt
60 g smör
1.5 dl farinsocker
1 ägg
0.5 tsk vaniljsocker
0.5 tsk kardemumma
0.25 dl mjölk

1 dl strösocker
0.5 dl florsocker

Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad. Låt svalna något.

Vispa smör och farinsocker. Vispa ner ägget och tillsätt vaniljsocker, kardemumma och till sist den smälta chokladen.

Rör ihop mjöl, kakao, bakpulver och flingsalt i en skål.  Rör i mjölblandningen och mjölken till chokladblandningen. Degen ska vara lätt kladdig. Forma degen till en rulle, plasta in och låt vila i kylen i några timmar.

Sät ugnen på 175 grader.

Forma ca 20 bollar av degen, platta till dem lätt, rulla varje boll först i socker och sen i florsocker. Placera kakorna på en plåt och grädda i ugnen ca 14minuter tills ytan krackelerar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ÄT OCH VAR GLAD !! :)

One Response to “Chocolate crackles”

Trackbacks/Pingbacks

  1. En dag i köket | SPRÅKKÄRRINGEN - July 3, 2012

    […] sol. Men jag hade fått rabarber som jag ville använda, och dessutom hittade jag ett recept på Chocolate crackles som jag har letat efter länge, så det fick bli några timmar i köket. Resultatet blev, förutom […]

Leave a Reply

Min Goda Sida

Baka ska vara enkelt och roligt

What Katie Ate

Baka ska vara enkelt och roligt

MADE BY MARY

Baka ska vara enkelt och roligt

Matgeek

Matgeek - Eftersom allt är gott

Bakverket

En bakfantasts beprövade recept

http://sockerrus.se/

Baka ska vara enkelt och roligt

