Pannkakor

14 Mar

På torsdagar äts det pannkakor, men hur många blir sugna på pannkakor en torsdag eftermiddag? Mitt pannkakssug brukar sätta sig in på lördag eller söndag eftermiddag. Det är nåt speciellt med pannkakor och helg för min del. Eftersom det tar en evighet innan man har stekt alla pannkakor tycker jag att det är mysigt att steka pannkakor tillsammans. Jag brukar inte kunna hålla mig tills alla pannkakor är färdigstekta utan jag äter under tiden som jag steker. Det är mycket mycket godare så! Men till er som kan hålla er tills alla pannkakor är färdigstekta så rekommenderar jag vispgrädde och jordgubbssylt till. Glöm inte ett riktigt kallt glas mjölk också!

Pannkakor
ca 10 st

4 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 ½ tsk strösocker
8 dl mjölk
1 msk smör
2 ägg

Smör till gräddning

Blanda vetemjöl, salt, strösocker och hälften av mjölken till en slät smet. Smält smöret, häll i resterande mjölk och vispa ner det i smeten. Tillsätt ägg. Låt smeten svälla 20-30 min. Grädda pannkakorna gyllenebruna. Servera gärna med jordgubbssylt och vispgrädde.

Leave a Reply

Min Goda Sida

Baka ska vara enkelt och roligt

What Katie Ate

Baka ska vara enkelt och roligt

MADE BY MARY

Baka ska vara enkelt och roligt

Matgeek

Matgeek - Eftersom allt är gott

Bakverket

En bakfantasts beprövade recept

http://sockerrus.se/

Baka ska vara enkelt och roligt

