Perfekt Mellanmål

24 Apr

Brukar du också vara jätte hungrig på väg hem från jobbet/skolan? Blir du ännu tröttare och segare av tanken på att när du kommer hem måste du ställa dig och laga mat? Jag har det perfekta mellanmålet!

För inte så länge sedan fick jag ett recept från min svärmor på “knäckebröd”. Hon kallade det för “knäckebröd” och jag vet inget annat lämpligt namn. Det är ett mellanting mellan knäckebröd och nötbräck. Känns väldigt nyttigt och så otroligt gott! Jag älskar det. Detta mellanmål ger mig energin och orken att stå och laga mat efter en lång arbetsdag.

Detta recept är perfekt eftersom man kan göra det på kvällen och låta “knäckebrödet” stå och torka på plåten till dagen efter. På morgonen bryter du “knäckebrödet” och förvarar i en behållare.

Perfekta mellanmålet “Knäckebröd”
2 dl dinkelmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
1 tsk salt
0,5 dl rapsolja

2 dl kokande vatten

Blanda allt i en bunke. Bred ut på en plåt med bakplåtspapper. Grädda längst ned i ugnen på 150 grader i 1 timma. Låt svalna.

TIPS: För att få lite sötma brukar jag blanda i 1 tsk honung eller torkad frukt (tranbär är gott i). Det är även gott med ca 1 dl yohurt i. Sist hade jag i yoghurt med honungssmak.

Nu kanske ni också orkar ta er an kvällens middag med ett leende på läpparna.

Leave a Reply

Min Goda Sida

Baka ska vara enkelt och roligt

What Katie Ate

Baka ska vara enkelt och roligt

MADE BY MARY

Baka ska vara enkelt och roligt

Matgeek

Matgeek - Eftersom allt är gott

Bakverket

En bakfantasts beprövade recept

http://sockerrus.se/

Baka ska vara enkelt och roligt

