Rabarber- och jorgubbspaj

27 May

This slideshow requires JavaScript.

 

Uppvakta mamma med goda minipajer!

 

Rabarber- och jordgubbspaj
ca 8 minipajer eller en stor 

Pajskal

4 dl mjöl
en nypa salt
1 dl kokos
½ dl florsocker
100 g kallt smör
3 msk mjölk

Fyllning

ca 600 g jordgubbar och rabarber
limejuice
3 msk socker
2-3 msk majsstärkelse
vaniljkräm
½ dl rostad kokos

1. Blanda mjöl, salt, kokos och florsocker i en skål. Skär smöret i mindre bitar och nyp ihop det med mjölblandningen. Tillsätt mjölken och arbeta degen så att den precis går ihop. Lägg degen i plastfolie och låt vila i kylskåp minst 30 min.

2. Värm ugnen till 200 grader. Ta ut degen ur kylskåpet och kavla ut den. Tänk på att spara en bit till ovansidan om du vill ha ett korgmönster. Lägg den utkavlade degen i en form eller flera ifall du gör minipajer.

3. Blanda rabarber, jordgubbar, limejuice, socker och majsstärkelse i en skål. Vispa till en vaniljkräm. Häll halva fyllningen i pajskalet, klicka ut vaniljkräm och häll resterande fyllningen över vaniljkrämen. Sprinkla över rostad kokos.

4. Kavla ut degen som du sparade till ovansidan. Skär remsor och lägg ut ett korgmönster ovanpå fyllningen.

5. Grädda i mitten av ugnen ca 45 min (om du gör en stor paj) och ca 30 min (om du gör minipajer).  Låt svalna och servera med ytterligare vaniljkräm eller avnjut de som dem är.

2 Responses to “Rabarber- och jorgubbspaj”

  1. Mary June 10, 2012 at 09:22 #

    åhh så fint! Älskar din blogg, lägger upp den som länk hos mig. Hoppa jag får tummen upp för det :)
    Kram Mary

  2. Mina June 10, 2012 at 16:17 #

    Hej Mary!
    Klart du får tummen upp. Jag blir jätte glad! Jag följer också din blogg. Du har så vackra bilder och vi har mycket gemensamt :)
    Kram på dig

Leave a Reply

Min Goda Sida

Baka ska vara enkelt och roligt

What Katie Ate

Baka ska vara enkelt och roligt

MADE BY MARY

Baka ska vara enkelt och roligt

Matgeek

Matgeek - Eftersom allt är gott

Bakverket

En bakfantasts beprövade recept

http://sockerrus.se/

Baka ska vara enkelt och roligt

