Chokladfondant

24 Jun

“There are four basic food groups: milk chocolate, dark chocolate, white chocolate, and chocolate truffles.”

m.ade b.y m.ary är en blogg som jag bara måste rekommendera. Nyligen när jag tittade runt på hennes blogg hittade jag ett recept på chokladfondant som jag bara var tvungen att prova. Den var helt underbar och galet god! Hon har helt rätt, kladdig som fast smakar denna chokladfondant helt fantastiskt!

Det svåra är alltid tiden. Hur länge ska den vara i? Det går inte att ange en exakt tidpunkt eftersom mycket hänger på ugnen du använder. Man brukar säga 18-20 minuter men det viktigaste är att gå på känslan och våga ta ut den lite innan, om man vill ha en kladdig mitten, eftersom chokladfondanten fortsätter att tillagas i formen en stund till efter att du har tagit ut den. Jag hade min inne i 17 minuter men det var lite för mycket för min ugn, nästa gång ska jag våga mig på att ta ut den efter ca 12-15 min. Ni får helt enkelt testa er fram. Inget att vara ledsen över eftersom denna chokladfondant smakar fantastiskt gott fast som kladdig.

I feel in love with the chocolate fondant
2 port

2 ägg
3/4dl socker
ca 70 g mörk choklad
60 g smör
3/4 dl mjöl
½ tsk bakpulver

1. Blanda mjöl och bakpulver i en skål.

2. Hacka chokladen och smält över vattenbad. Smält smöret. När smöret har intagit rumstemperatur blanda med chokladen.

3. Vispa ägg och socker pösigt och rör ner choklad- och smörblandningen. Blanda i mjölblandningen och vänd ihop smeten.

4. Fördela i 2 portionsformar och grädda i mitten av ugnen på 180 grader, ca 12-20 min.

Låt svalna innan servering och avnjut den som den är eller tillsammans med en kula vaniljglass, hackade nötter eller hallon och vispgrädde.

Leave a Reply

Min Goda Sida

Baka ska vara enkelt och roligt

What Katie Ate

Baka ska vara enkelt och roligt

MADE BY MARY

Baka ska vara enkelt och roligt

Matgeek

Matgeek - Eftersom allt är gott

Bakverket

En bakfantasts beprövade recept

http://sockerrus.se/

Baka ska vara enkelt och roligt

