Bounty Chocolate Cake

11 Nov

Här kommer ett läckert recept, med en kombination av kokos tillsammans med mycket choklad. Perfekt för alla Bounty fans!

Chokladkakan blir perfekt kladdig och smakar himmelskt. Ett bra basrecept som jag kommer ta till när jag bakar tårtor eller varför inte bara äta chokladkakan som den är med en klick grädde till.

Kokosmoussen blir godast om den får stå över natten, eftersom kokosflingorna sväller och ger mycket smak. Men har du bråttom går det lika bra att göra moussen samma dag. Receptet på kokosmoussen hittade jag på den inspirerande bloggen Bli min jäst.

Försvinnande god tårta!

Chocolate Cake

60 g mörk choklad
2 dl kakao
2 dl kokande vatten
80 g smält smör
2 dl socker
2 ägg
2,5 dl kokosmjölk
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk natriumbikarbonat
½ tsk salt

1. Koka upp chokladen med kakao och kokande vatten. Vispa tills du får en slät massa.
2. Smält smöret och vispa ihop det med sockret. Tillsätt ett ägg i taget. Vispa tills det tjocknar, ca 3 min med elvisp.
3. Tillsätt sakta kokosmjölk och chokladblandningen. Vispa tills allt har smält samman.
4. Blanda mjöl, bakpulver, natriumbikarbonat och salt i en bunke. Häll i mjölblandningen och rör om med slickepott tills det har bildats en fin smet.
5. Häll smeten i form med löstagbar botten och grädda i ca 20-25 min på 180 grader.

Chocolate Coconut Buttercream

80 g smör
1 dl kakao
3 dl florsocker
1 dl kokosmjölk

6. Vispa smör, kakao och florsocker.
7. Tillsätt lite kokosmjölk i taget tills du är nöjd med konsistensen.

Kokosmousse

2 dl creme fraiche
2 dl socker
1 ½ dl kokosflingor
2 dl vispgrädde

8. Vispa creme fraiche med socker tills det tjocknar.
9. Rör ner kokosflingorna och plasta in.
10.Vispa grädden ganska hårt och rör ner i kokosblandningen.

3 Responses to “Bounty Chocolate Cake”

  1. Monira [food around my world] November 13, 2012 at 19:28 #

    Det är verkligen inte bra att gå in på din blogg.. Jag frestas alldeles för mycket :) Denna måste jag verkligen verkligen pröva! Låter som en riktigt bra kombination.

    • Mina July 31, 2013 at 18:42 #

      Tycker jag verkligen att du ska göra! :) Kokos och choklad kan inte gå fel ;)

  2. Stephanie November 24, 2012 at 23:58 #

    Jisses vad gott! :) Kram/ Stephanie @ http://www.mondoblog.se/vitlokochenpralin/

Leave a Reply

Min Goda Sida

Baka ska vara enkelt och roligt

What Katie Ate

Baka ska vara enkelt och roligt

MADE BY MARY

Baka ska vara enkelt och roligt

Matgeek

Matgeek - Eftersom allt är gott

Bakverket

En bakfantasts beprövade recept

http://sockerrus.se/

Baka ska vara enkelt och roligt

